Direktlänk till inlägg 14 april 2017

Långfredag 2017

Av Eva Brith Gregner - 14 april 2017 10:55

När vi går ut i vårljuset kan vi höra att allting runt oss viskar Vakna! Vakna! Fåglar som drillar, blommor som nästan kväver oss med sin skönhet.

Lojt och kankse lite irriterat ruskar vi på oss och tänker: Nehej du lilla fågel, jag vill vara kvar i en aningslös drömtillvaro, där ingen stör mig. Där ingen tvingar mig att bli engarerad.

Vakna! Vakna! Så talar också TV och andra medier till oss. Men de kan vi välja bort. Vi behöver väl inte bruy oss. Eller?


Är det inte dags nu att vakna. Vakna till en vår där vi tar till oss fågelsången, tar till oss den ofattbara skönhet som naturen bjuder oss.

För att kunna ta till oss detta måste vi vara klarvakna. Ställa upp för varandra, sopa undan orättvisor, våld och annat som fördunklar sikten för oss. Skölj rent fönstren ut mot världen så att du ser din bror och din syster med kärleksfulla ögon inte med sömndruckna slöa ögon eller ögon speglande en mentalitet som säger: Jag bryr mig inte.


Det är lätt och bekvämt att säga: När jag var liten fick jag lära mig att hålla tyst. Det äger säkert sin riktighet och säkert satt spår i ett fortsatt vuxenliv.

Men Du har också fått lära Dig andra saker. Vara klarsynt över vad som är rätt eller fel. Vara tacksam. Som vuxen har Du ett val att använda den kunskapen på ett vaket sätt. Egentligen är det ett ganska enkelt val. Allt vad du vill att människor skall göra mot Dig, det skall Du göra mot dem.

Så låt oss nu öppna våra sinnen som är vårt fönster mot världen. Kosta på Dig ett leende mot dem som lever i ett mörker, kanske känner Du då en styrka som bekräftar: Jag är stark och vaken i en värld som behöver styrka och vakenhet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Brith Gregner - 5 juni 2017 13:38

Det var i nådens år 1975. Jag befann mig i Lappland, närmare bestämt i Gällivare. Full av förutfattade meningar om fjällvärlden hade jag, en västerhavets dotter (nåja nästan i alla fall) varit tvungen att ge mig på gotto ch ont. Det "hotfulla, he...

Av Eva Brith Gregner - 30 april 2017 11:21

För en stunds sedan satt jag och tittade i gamla papper och fann en dikt. Den handlade om en vuxens önskan att få vara barn igen. Jag vill tillbaka till den tid då livet var enkelt.....   Låt oss nudda vid den tanken en stund......att livet var...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards